ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Το ωραιότερο φιλί του κόσμου

Tweet
Share
Tweet
Share

Είναι η αποθέωση του απόλυτου πάθους. Ένας καθεδρικός ναός του έρωτα

Το Φιλί, είναι ένα από τα ωραιότερα και πιο δημοφιλή γλυπτά του μεγάλου γάλλου γλύπτη Ωγκύστ Ροντέν. Ένας νέος άνδρας και μια νεαρή γυναίκα στη φωτεινή αλκή της ηλικίας τους, γυμνοί, καθισμένοι πάνω σε έναν βράχο, αγκαλιάζονται, ενώνουν τα σώματά τους και ανταλλάσσουν έναν τρυφερό ασπασμό που μοιάζει να τους συνέχει σε μιαν αδιαίρετη ενότητα.

Καθώς διασταυρώνονται χιαστί τα κορμιά των εραστών, κι όπως το στιβαρό ανδρικό χέρι αγγίζει με ευγένεια  και λατρεία τον μηρό της γυναίκας, μοιάζουν να στροβιλίζονται γύρω από έναν νοητό άξονα, χαρίζοντας στη σύνθεση συναρπαστικές γωνίες θέασης από κάθε σημείο.

Το φως ντύνει τα σώματα με σκοτεινούς ίσκιους, ημίφωτα και αναλαμπές που διατρέχουν τις ακμές της αδιαίρετης φόρμας, αναδεικνύοντας όλο τον πλούτο και τη ζωτικότητα της οργανικής μορφής. 

 

 

Το Φιλί(1886), είναι ένα σύμπλεγμα από μάρμαρο, ενώ αργότερα το Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι χύτευσε δικαιωματικά, άλλα τέσσερα νόμιμα αντίγραφα, ένα από τα οποία έχει εξασφαλίσει το Ίδρυμα Ωνάση στην Αθήνα. 

Όπως πολλές από τις ανεξάρτητες συνθέσεις του Ροντέν,  το Φιλί πηγάζει από ένα ανάγλυφο σύμπλεγμα που κοσμούσε το μέσον του αριστερού πλαισίου της Πύλης της Κολάσεως (γύρω στο 1880-1881) και απεικόνιζε τον Πάολο και τη Φραντζέσκα ένα φημισμένο ζευγάρι εραστών που έζησαν στον Μεσαίωνα και δολοφονήθηκαν από τον απατημένο σύζυγο Gianciotto Μalatesta, άρχοντα του Ρίμινι, την ώρα που αντάλλασσαν το πρώτο τους φιλί.

Ο Ροντέν αποφάσισε να αποσύρει τελικά τη σύνθεση από την Πύλη της Κολάσεως , θεωρώντας ότι το Φιλί απεικόνιζε μια στιγμή άρρητης ευδαιμονίας που δεν ταίριαζε με το πνεύμα του συνόλου. 

Έτσι άρχισε να δουλεύει τη σύνθεση ανεξάρτητα από το 1882. Το 1887 το σύμπλεγμα είχε ήδη ολοκληρωθεί και παρουσιάστηκε στο Βέλγιο. Το 1888 η Διεύθυνση Καλών Τεχνών του γαλλικού κράτους παρήγγειλε στον γλύπτη ένα αντίτυπο σε μάρμαρο που δεν έπαψε ποτέ να λατρεύεται από το κοινό

 «Το μυστικό της γλυπτικής» έλεγε ο Ροντέν, «βρίσκεται στο πλάσιμο και το πλάσιμο είναι συνώνυμο της ζωής». Το Φιλί θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα υπερβολικά αισθησιακό έργο. Θα ήταν όμως πλάνη. Η ένωση των δύο νέων ανθρώπων έχει μιαν άφατη ιερότητα. Ρίγος φαίνεται να διαπερνά το ωραίο σώμα των τρυφερών εραστών, μεταδίδοντας στον σιωπηλό θεατή μια στιγμή ιερής συγκίνησης.


«Το σπουδαιότερο» γράφει ο Ροντέν στη διαθήκη που απευθύνει προς τους νέους καλλιτέχνες «είναι να συγκινείσαι, να αγαπάς, να ελπίζεις, να πάλλεσαι, να ζεις». Αυτός ο παλμός της ζωής, αυτός ο θεϊκός έρωτας εμψυχώνει ολόκληρο το έργο του, που συνεχίζει να παρασύρει, στην περιπέτεια που βίωσε αυτή η γοητευτική προσωπικότητα που αγάπησε βαθειά τις γυναίκες και το σώμα τους, στα βαθειά νερά απαράμιλλης τέχνης του. 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman