ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Φραπέ, ξενύχτι και διάβασμα

Tweet
Share
Tweet
Share

Και όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά. Με την ευκαιρία των πανελληνίων εξετάσεων σκέφτηκα να γράψω για το «εθνικό» ρόφημα των νέων, τον φραπέ. Εκείνο, που λίγοι γνωρίζουν, είναι ότι οπουδήποτε στον κόσμο κι αν βρεθείτε, αν ζητήσετε ένα Φραπέ, θα σας κοιτάξουν με απορία. Δικαιολογημένα, γιατί δεν υπάρχει καφετέρια η οποιοδήποτε συναφές κατάστημα εκτός Ελλάδος να τον συμπεριλαμβάνει στο μενού του.

Η ιστορία του «ελληνικού» στιγμιαίου καφέ, ξεκινά από τότε που ήμουν έφηβος, στις καφετέριες που ήταν της μόδας τη δεκαετία του ‘70, στο Σύνταγμα, στο Κολωνάκι, στη Φωκίωνος Νέγρη και σε όλες τις συνοικίες της Αθήνας, ήταν το αγαπημένο – της  μόδας θα έλεγα – ρόφημα της νεολαίας της εποχής εκείνης αλλά, όπως δείχνουν οι πωλήσεις του φραπέ, και της σημερινής.

Όπως, επίσης, λίγοι γνωρίζουν ότι εκείνη την περίφημη δεκαετία του ’70, τους χειμώνες ιδιαίτερα σε οποιαδήποτε καφετέρια βρισκόσουν το σαββατόβραδο την εποχή εκείνη, πριν γίνει γνωστός ο φραπέ, επικρατούσε ο ζεστός χτυπημένος στο φλιτζάνι καφές. Έτσι, αν καθόσουν στο πατάρι του Παπασπύρου στην πλατεία Κολωνακίου, θα άκουγες το έντονο χτύπημα του κουταλιού στο φλιτζάνι,  με τις παρέες των  νέων να ανταγωνίζονται ποιος θα κάνει τον πιο αφράτο και με περισσότερη κρέμα ζεστό καφέ.

Πολλές φορές αναρωτήθηκα πως σε μια εποχή που η τηλεοπτική διαφήμιση προϊόντων ήταν ανύπαρκτη, πως ένα brand σαν τον φραπέ κατόρθωσε να γίνει τρόπος ζωής, να έχει μια τόσο μεγάλη επιτυχία; Και γιατί μόνο στην Ελλάδα; Η απάντηση είναι σύνθετη, πιστεύω σε ένα μεγάλο ποσοστό ότι οφείλεται  στην ανάγκη των νέων της εποχής εκείνης να ξεχωρίσουν από τους μεγαλύτερους – οι οποίοι ήταν πιστοί στον ελληνικό καφέ.

Η αλήθεια είναι ότι ο φραπέ, βοήθησε γενιές ολόκληρες να περάσουν τις νύχτες τους διαβάζοντας για τις εξετάσεις, με ένα ποτήρι στο χέρι.

Αλλά, ο σημαντικότερος λόγος πιστεύω ότι ήταν η έλλειψη ανταγωνισμού, την εποχή εκείνη ο ελληνικός καφές και οι εταιρίες που τον παρήγαν και πουλούσαν δεν είχαν τις γνώσεις να εφαρμόσουν στρατηγικές προσεγγίσεις μάρκετινγκ και πωλήσεων που ήταν απαραίτητες για να ανταγωνιστούν τα ξένα brand. Οι ξένες εταιρίες όπως η Nestle και άλλες, όμως, είχαν αυτές τις προσεγγίσεις μάρκετινγκ και τις εφήρμοζαν, με αποτέλεσμα να κερδίσουν ένα τεράστιο μερίδιο αγοράς.

Σήμερα, η αγορά του καφέ στην Ελλάδα είναι τεράστια, ο ετήσιος τζίρος είναι πάνω από ενάμισι δισεκατομμύρια ευρώ, φανταστείτε λοιπόν, το μέγεθος του μεριδίου που αντιπροσωπεύει ο στιγμιαίος καφές σε σχέση με τους άλλους καφέδες που πωλούνται στη χώρα μας.

Στο επόμενο άρθρο θα σας πούμε και ποιος ήταν ο δημιουργός του

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman