ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Σώθηκε η ηχητική “βιβλιοθήκη” της Αλ-Κάιντα

Tweet
Share
Like
Tweet
Share
Like

Μετά την εισβολή των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν το 2001 και την αποχώρηση του Οσάμα Μπιν Λάντεν από την Κανταχάρ – όπου έδρευε από το 1997 – ένας θησαυρός ιστορικής σημασίας, κόντεψε να… διαγραφεί. Πρόκειται για μια σειρά από κασέτες ήχου, οι οποίες περιείχαν αρχεία, κηρύγματα, τραγούδια και ύμνους της Αλ Κάιντα.

 

Ένα από τα καταλύματα του Μπιν Λάντεν ήταν γεμάτο από 1.500 κασέτες. Μια οικογένεια Αφγανών εντόπισε το θησαυρό. Και τον πήρε, τον πήγε σε ένα κατάστημα με κασέτες προκειμένου να διαγράψουν το περιεχόμενό τους και να ηχογραφήσουν εκ νέου ποπ επιτυχίες που πλέον, μετά την αποχώρηση των Ταλιμπάν, επιτρεπόταν να ακουστούν.

cassete2

Ένα μέρος μόνο από το πολύτιμο αρχείο των 1.500 κασετών περίπου.

 

 

Ένας εικονολήπτης του CNN όμως, έμαθε την ιστορία και έπεισε τον ιδιοκτήτη του καταστήματος να του παραδώσει το ηχητικό υλικό ευτυχώς πριν προλάβει να το καταστρέψει. Του εξήγησε ότι το περιεχόμενο των κασετών μπορεί να είναι σημαντικό. Και είχε δίκιο. Γιατί στην πραγματικότητα αποτελούσε μια μεγάλη βιβλιοθήκη ηχητικού υλικού της Αλ Κάιντα.

Τελικώς οι κασέτες βρήκαν το δρόμο τους προς το Afghan Media Project στο Williams College της Μασαχουσέτης όπου ο Flagg Miller, ειδικός στις αραβικές τέχνες από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια επεξεργάζεται το ακουστικό υλικό. Μέχρι σήμερα, είναι ο μόνος που έχει ακούσει το σύνολο των ηχογραφήσεων.

cassete3

Ο Flagg Miller μαζί με το αρχείο που επεξεργάστηκε επί χρόνια.

 

 

Δέκα χρόνια αργότερα (πήρε στα χέρια του τις κασέτες το 2003) ο Miller έγραψε έναν βιβλίο για τα ευρήματά του. Το υλικό χρονολογείται από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέχρι και το 2001, ενώ σε αυτό ακούγονται πάνω από 200 ομιλητές μεταξύ των οποίων και ο Μπιν Λάντεν.

Οι κασέτες αυτές αποτελούσαν επί χρόνια το τέλειο εργαλείο προσηλυτισμού και προπαγάνδας. Διανέμονταν εύκολα, άλλαζαν χέρια, ενώ οι ερασιτεχνικές αυτές ηχογραφήσεις δεν απασχόλησαν σχεδόν ποτέ τους λογοκριτές. Στη Μέση Ανατολή και τον Αραβικό κόσμο ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένες, με παρέες να συγκεντρώνονται και να τις ακούνε, μετατρέποντάς τες σε αντικείμενο συζήτησης, που γεννούσαν επαναστατικές ιδέες.

cassete4

Ο Μπιν Λάντεν στο Αφγανιστάν το 1997, δίπλα σε μια κασέτα.

 

 

Ομιλίες και κηρύγματα θρησκευτικού και κοινωνικού περιεχόμενου κυριαρχούν στο υλικό αυτό. Παράλληλα περιλαμβάνονται πολλές ώρες αραβικών ύμνων, τραγούδια που περιγράφουν δραματοποιημένες σκηνές μάχης και μουσικά μηνύματα για επίδοξους Μουτζαχεντίν. Αποτελούσαν το απόλυτο εργαλείο στρατολόγησης.

«Πολλοί πίστευαν ότι πρόκειται για τον ιδανικό τρόπο να εισέλθει κανείς στον κόσμο της Τζιχάντ, μέσω της καρδιάς» εξηγεί ο Miller.

cassete5

Φωτογραφία που είδε το φως της δημοσιότητας το 1988.

 

 

Η συλλογή από γαλλικά τραγούδια αποδεικνύει τη γλωσσομάθεια των Αφγανών της Κανταχάρ, οι οποίοι κατά τα φαινόμενα πρέπει να ήταν και πολυταξιδεμένοι, εκτιμά ο Miller.

Μέχρι το 1996 το κήρυγμα του Μπιν Λάντεν παρότρυνε τους ακολούθους του να μποϊκοτάρουν τα αμερικανικά προϊόντα, να στέλνουν επιστολές σε πρεσβείες όλου του κόσμου ενημερώνοντας τον κόσμο για τις επικίνδυνες πρακτικές των ΗΠΑ κατά του αραβικού κόσμου, χωρίς καμία υπόνοια βίας. Με την εξορία του όμως από το Σουδάν, ξεκίνησαν και οι πρώτες αναφορές για την ανάγκη βίαιης αντίδρασης κατά των ΗΠΑ.

Μόνο σε μία από τις τελευταίες ηχογραφήσεις, στο γάμο του σωματοφύλακά του Ουμάρ, ο Οσάμα Μπιν Λάντεν κάνει μια νύξη για την 11η Σεπτεμβρίου, λίγους μήνες πριν από την επίθεση σε Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον.

«Ο Μπιν Λάντεν μιλά συγκεκριμένα για ένα σχέδιο χωρίς όμως να αποκαλύπτει λεπτομέρειες και ενημερώνει τους ακροατές τους ότι θα έχουν σύντομα νέα, ζητώντας παράλληλα από το Θεό να εξασφαλίσει την επιτυχία στα αδέλφια του». περιγράφει ο Miller.

Πηγή: BBCmagazine

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman