ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Concorde: Το ταχύτερο σιδερένιο πουλί

Tweet
Share
Tweet
Share

Την παρθενική του πτήση μεταξύ Ουάσιγκτον και Παρισίου πραγματοποίησε στις 26 Σεπτεμβρίου του 1973, ένα Concorde της Air France κάνοντας πράξη την πρώτη υπερηχητική, απευθείας πτήση της Βρετανο-Γαλλικής συμμαχίας. Λίγα χρόνια αργότερα η Air France και British Airways πραγματοποιούσαν καθημερινές πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ διάρκειας μόλις τριών ωρών. Οι καιροί όμως άλλαξαν και τελικώς το «γέρικο, σιδερένιο πουλί» αποσύρθηκε ύστερα από περίπου 30 χρόνια παροχής υπηρεσιών. Μια 10ετία μετά τη «συνταξιοδότησή» του, θυμόμαστε την αξέχαστη εμπειρία.

Από την εποχή που ο Chuck Yeager έσπασε το φράγμα του ήχου το 1947, η πολιτική αεροπορία αναζητούσε τρόπους να μεταφέρει επιβάτες με αυτές τις ταχύτητες.

Chuck

Η υπογραφή της συμφωνίας “concord” (μτφ. ομόνοια) μεταξύ των κυβερνήσεων Γαλλίας και Βρετανίας για την κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους μπήκε στις 29 Νοεμβρίου του 1962. Και από τη συμφωνία ονομάστηκε και το αεροσκάφος.  

agreement

Ο προπομπός της Airbus, η Aérospatiale μαζί με την British Aircraft Corporation συμφώνησαν να κατασκευάσουν ένα υπερηχητικό, τετρακινητήριο αεροσκάφος.

concordeblack

Μηχανικοί από τις ΗΠΑ και την τότε Σοβιετική Ένωση εργάζονταν και αυτοί πάνω στην κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους. Το αμερικανικό Boeing 2707 δεν κατάφερε να ξεπεράσει το στάδιο του σχεδιασμού όπου και παρέμεινε, ενώ το αντίστοιχο σοβιετικό Tupolev TU144 κατασκευάστηκε για να αποσυρθεί όμως ταχύτατα καθώς παρουσίασε προβλήματα στην λειτουργία αλλά και την ασφάλεια.

tupolev

Μέρος της Βρετανο-Γαλλικής συμφωνίας ήταν τμήμα του αεροσκάφους να κατασκευαστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο και έναν μέρος του στη Γαλλία.

UK France

Η μηχανή του Concorde ήταν η Olympus 593 turbojet, που σχεδιάστηκε από τις Bristol Siddeley και Snecma. Οι μετακαυστήρες του κινητήρα χάρισαν στο Concorde την – γεμάτη καπνούς - υπογραφή του κατά την απογείωση. Κάθε μηχανή παρήγαγε 17.236 κιλά.  

olympus

Το Concorde είχε χαρακτηριστικά που δεν συναντούσε κανείς σε κανένα άλλο πολιτικό αεροσκάφος της Δύσης.

western

Σήμα κατατεθέν του βέβαια η γαμψή – προσαρμοζόμενη - μύτη του, που επέτρεπε στους κυβερνήτες να έχουν καλύτερη ορατότητα κατά την απογείωση και προσγείωση. Σε κλασικές πτήσεις η μύτη ήταν στραμμένη προς τα πάνω.

nose

Δύο πιλότοι κι ένας μηχανικός αεροσκαφών απαιτούνταν για να πετάξει το Concorde.

cockpit

Το Concorde παρουσιάστηκε στο κοινό για πρώτη φορά στην Τουλούζη το 1967.

Πηγή

Πηγή

Πηγή:

Πηγή:

Πηγή:

Πηγή:

Πηγή:

Πηγή:

Πηγή:

toulouse

Η παρθενική του πτήση πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 1969.

Πηγή

march69

Δεκάδες αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε παραγγελίες για το νέο αυτό φαινόμενο της αεροναυπηγικής.

Πηγή

orders

Πολύ γρήγορα όμως το Concorde ήρθε αντιμέτωπο με σοβαρές αντιδράσεις. Ο υπερβολικός θόρυβος που παρήγαγε το οδήγησε στο να εκτελεί πτήσεις κυρίως πάνω από τους ωκεανούς περιορίζοντας σημαντικά την δραστηριότητά του πάνω από τη στεριά, όπου θα μπορούσε να προκαλέσει αναταραχή σε κατοίκους.

ocean

Δεν χρειάζεται να σας περιγράψουμε τι ζούσαν όσοι διέμεναν κοντά σε αεροδρόμια. Αποτέλεσμα ήταν να περιοριστούν ακόμη περισσότερο οι πτήσεις του.

residents

Με τη δικαιολογία των περιβαλλοντικών ανησυχιών και της οικονομικής κατάστασης που χειροτέρευε από την πετρελαϊκή κρίση του 1973, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν τις παραγγελίες τους.  

droppedorders

Μοναδικοί χειριστές έμειναν η British Airways και η Air France.

baairfrance

Συνολικά κατασκευάστηκαν 20 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 6 ήταν δοκιμαστικά. Τα υπόλοιπα 14 μοιράστηκαν μεταξύ British Airways και Air France.

supersonic

Το 1976 η British Airways ξεκίνησε τον προγραμματισμό υπερατλαντικών πτήσεων μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης. Το Concorde διένυε την απόσταση σε μόλις τρεις ώρες, έναντι άνω των 7 ωρών, που χρειαζόταν ένα κλασσικό jumbo jet για την ίδια απόσταση.

london newyork

Αρχικώς το εσωτερικό του αεροσκάφους ήταν απλό και λιτό.

interior

Όσο όμως αυξανόταν η ελίτ των επιβατών, έτσι εμπλουτίζονταν και η διακόσμηση.

interiorimproved

Σύντομα το Concorde έγινε η επιλογή των πλούσιων και διασήμων, ικανοποιώντας τις προσδοκίες των πελατών του. Τη δεκαετία του ’90 το Concorde φιλοξένησε τους μεγαλύτερους αστέρες μεταξύ των οποίων τα σούπερ μόντελ Σίντι Κρόφορντ και Κλάουντια Σίφερ, αλλά και τον αστέρα του τένις Αντρέ Αγκάσι.

agassi

Όλα άλλαξαν στις 25 Ιουνίου του 2000 όταν ένα Concorde της Air France πήρε φωτιά και έπεσε λίγο μετά την απογείωση. Το αεροσκάφος πήρε φωτιά όταν ένα σκασμένο λάστιχο πυροδότησε την δεξαμενή καυσίμων, παίρνοντας μαζί του στο θάνατο 113 άτομα.

Τα υπόλοιπα 13 Concorde καθηλώθηκαν στο έδαφος προκειμένου να ενισχυθούν οι δεξαμενές καυσίμων τους.

grounded

Ο στόλος των Concorde επανήλθε στην υπηρεσία του κοινού στα τέλη του 2001, ωστόσο δεν κατάφερε ποτέ να επιβιώσει η επιχείρηση. Το καλοκαίρι του 2003 Air France και British Airways ανακοίνωσαν ότι αποσύρουν οριστικά τον στόλο των Concorde.

yeras27

Στα 27 χρόνια πτήσεων ο στόλος των Concorde της British Airways πραγματοποίησε 50.000 πτήσεις, μεταφέροντας περισσότερους από 2,5 εκατ. επιβάτες.

Εκτός από το τέλος μιας εποχής, θεωρήθηκε ότι η απόσυρση των Concorde πήγε την ανθρωπότητα ένα βήμα πίσω. Γιατί πλέον δεν μπορούμε να διασχίσουμε τον Ατλαντικό με τις εντυπωσιακές αυτές ταχύτητες. Και ίσως να μην μπορέσουμε ποτέ ξανά.

Πηγή: businessinsider

Πηγή

Πηγή

Πηγή

Πηγή

Πηγή

Πηγή

Πηγή

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman