ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Η "φτωχή" τέχνη του Μάριο Μερτζ

Tweet
Share
Tweet
Share

Άνθρωποι, αριθμοί, φύση. Αυτοί είναι οι βασικοί άξονες που διέπουν το έργο του πρωταγωνιστή του καλλιτεχνικού κινήματος της Arte Povera (Φτωχή Τέχνη από ευτελή υλικά), Μάριο Μερτζ (1925-2003). Τα 37 από τα έργα του Ιταλού καλλιτέχνη ο οποίος ξεπέρασε τα όρια του ζωγραφικού καμβά και παρατήρησε γοητευμένος το μεγαλείο της φύσης παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην έκθεση «Mario Merz: Numbers are prehistoric», στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (μέχρι 31 Ιανουαρίου).

Την εκδήλωση διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού  «ΝΕΟΝ», σε συνεργασία με το Fondazione Merz, σε επιμέλεια Πάολο Κολόμπο. «Είναι τιμή μου να επιμεληθώ την έκθεση ενός καλλιτέχνη τον οποίον γνώριζα, αλλά δεν είχα ποτέ την ευκαιρία να δουλέψω μαζί του» είπε ο ίδιος. «Και πόσο μάλλον στην Αθήνα, την πόλη όπου γνωριστήκαμε. Είναι σαν να επιστρέφω στη βάση μου, μετά την πρώτη μας εκείνη συνάντηση στα τέλη της δεκαετίας του ’70».

Η έκθεση βρίσκεται σε απόλυτη ισορροπία μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης. Τα έργα βρίσκονται στους δύο ορόφους του μουσείου και το μεγαλύτερο μέρος της είναι αφιερωμένο στα κείμενα του Mερτζ, τα οποία, είτε με τη μορφή ποίησης είτε μανιφέστου, αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του.

5F779EC4AF466A2ADC07090B806BB462

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται τόσο μεγάλος αριθμός πρωτότυπων χειρογράφων του -ορισμένα για πρώτη φορά-, σελίδες όπου σχεδίαζε και έγραφε (1973-1990) και «μαρτυρούν την ακλόνητη επιδίωξή του να αντιδρά άμεσα με τον σωστότερο τρόπο στον χείμαρρο των σκέψεών του όσο και στη ρευστότητα που χαρακτήριζε την Ιταλία στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα», σύμφωνα με τον επιμελητή.

Η έκθεση ξεκινά στο ισόγειο με το «Igloo con albero» (1969), την εμβληματική φόρμα που επανέρχεται στο έργο του Μερτζ και αντιπροσωπεύει την ενασχόλησή του με τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες: καταφύγιο, τροφή, ουσιαστική σχέση με τη φύση. Ακολουθεί το «Foresta con video sul sentiero» (1995), που δείχνει τον ίδιο να σχεδιάζει μια σπείρα.

Στον πρώτο όροφο οι επισκέπτες βλέπουν τη ζωγραφιά «Senza Titolo» (1981), που αναπαριστά ένα λιοντάρι κι έναν κώνο, και το έργο με νέον «Pittore in Africa», που υπενθυμίζουν την εγγύτητα της τέχνης με τις αρχέγονες φόρμες, ειδικότερα στην Αφρική. Η επιγραφή από νέον «Sciopero Generale» (1970) θυμίζει μια «ανεξέλεγκτη» κοινωνική εξέγερση, συνδέοντας την καλλιτεχνία με τον πολιτικό ακτιβισμό.

87B06D7983E802A4AC76ABF1DEF48E32

Η έκθεση τελειώνει με το «Una somma reale è una somma di gente» (1972), που πραγματώθηκε στην καντίνα ενός εργοστασίου συνδέοντας το θέμα της επιβίωσης με κοινωνικά ζητήματα.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Στο πλαίσιο της έκθεσης Mario Merz: Numbers are prehistoric θα πραγματοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ, το οποίο, με αφετηρία το έργο του Merz, εστιάζει στη σχέση των μαθηματικών με τη ζωή, επισημαίνοντας πώς η επιστήμη των μαθηματικών συναντάται σε κάθε λειτουργία της κοινωνίας και επομένως και στην τέχνη.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους ηλικίας 12-15 ετών και πραγματοποιείται τα σαββατοκύριακα από Οκτώβριο 2015-Ιανουάριο 2016. (Σάββατο 31/10, 7/11, 14/11, 21/11, 28/11, 5/12, 12/12, 19/12, 9/1, 16/1, 23/1, 30/1 και Κυριακή 1/11, 15/11, 29/11, 13/12, 17/1, 31/1). 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα Επόμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman