ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Μικρές βιβλιοθήκες... επιβίωσης στα περίπτερα της Αθήνας

Tweet
Share
Like
Tweet
Share
Like

Τα βιβλία στα περίπτερα είναι ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας. Ασκληπιού, Ακαδημίας, Πανεπιστημίου και Μοναστηράκι πρωτοστατούν, με τα περίπτερα να στήνουν πάγκους ή και μικρές βιβλιοθήκες κάτω από τις τέντες τους.

Το περίπτερο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα τσιγάρα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά, τις κάρτες τηλεφώνων και γενικά τα ψιλικά είδη, γεγονός που γεννά το ερώτημα αν τα βιβλία αποτελούν ένα καινούργιο προϊόν στα ράφια των περιπτέρων ή αν υπάρχει μια μακροχρόνια σχέση βιβλίου - περιπτέρου που απλώς δεν είχαμε προσέξει.

Όπως εξήγησε στο Reporter ο κ. Κυριάκος, ο οποίος διαθέτει περίπτερο 20 χρόνια στην πλατεία Κοραή «στα περίπτερα είχαμε πάντα τα άρλεκιν και τα Bell. Τα φέρνουμε κατά παράδοση και δεν νομίζω το κοινό να μπορεί να βρει τα συγκεκριμένα στα βιβλιοπωλεία ή κάπου αλλού». Πρόκειται για εκείνα τα βιβλία τσέπης ή ταξιδίου που κοστίζουν κάτι λιγότερο από 5 ευρώ και μπορείς να τα προμηθευτείς σε περίπτερα όλης της επικράτειας. Μαζί τους συχνά βρίσκονται και εγκυκλοπαίδειες, μικροί καζαμίες και κόμικς, που πωλούνται ως κομμάτια των εφημερίδων ή και ξεχωριστά.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπώλων και Περιπτερούχων, Θεοδωρής Μάλλιος, επίσης, επιβεβαίωσε ότι «στα περίπτερα υπήρχαν ανέκαθεν βιβλία, ειδικά σε κεντρικά σημεία της πόλης».

Πέρα από τα παραπάνω βιβλία, στα περίπτερα του κέντρου της Αθήνας μπορεί κανείς να βρει και μυθιστορήματα, ποιητικές συλλογές, βιογραφίες, σπάνιες εκδόσεις, λογοτεχνικά και επιστημονικά κείμενα. Σε περίπτερο απέναντι από τη Νομική Σχολή υπάρχουν ακόμα και δοκίμια νομικού περιεχομένου.

Ο δρόμος προς το ράφι

Πολλά περίπτερα «άνοιξαν την πόρτα τους» στα βιβλία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Οι φορολογικές αυξήσεις στα καπνικά, τους λεγόμενους «κράχτες» των περιπτέρων και στα ψιλικά στο 24% «στρίμωξαν» οικονομικά τους περιπτεράδες. «Η ιδέα ήρθε για βιοποριστικούς λόγους. Ουσιαστικά, το περίπτερο δεν πουλάει τίποτα εκτός από τσιγάρα και νερό. Τα βιβλία είναι μια βοήθεια, όταν δεν μπορούμε να πουλήσουμε κάτι από τα άλλα είδη.

Πόσο, μάλλον, τώρα που θέλουν να μας πάρουν και τα τσιγάρα να τα βάλουν στα σουπερμάρκετ για να γίνει μονοπώλιο. ‘Ετσι, θα χάσουμε και το βασικό τζίρο του περιπτέρου», ανέφερε στο Reporter, ο Παναγιώτης ιδιοκτήτης περιπτέρου στα Προπύλαια.

«Όλες οι αυξήσεις και ειδικά η υπερφορολόγηση στα καπνικά που είναι το πιο φορολογημένο προϊόν στην χώρα έχουν στενέψει κατά πολύ τα περιθώρια κέρδους για τους περιπτεράδες. Ο ΦΠΑ ήταν μια αύξηση την οποία δεν μπορέσαμε να αντισταθμίσουμε με τις λιανικές τιμές», σχολιάζει ο κ. Βασίλης, περιπτεράς στην Ακαδημίας. Στα προβλήματα των περιπτεράδων ήρθε να προστεθεί και η πτώση του περιοδικού Τύπου όταν έκλεισαν μαζικά περιοδικά.

Το τελευταίο διάστημα από τα περίπτερα απομακρύνθηκαν και τα εισιτήρια για μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον, όπως τα γνωρίζαμε παλιά, αφότου εισήλθε στη ζωή μας το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πλέον, μπορείς να προμηθευτείς από συγκεκριμένα περίπτερα δεσμίδες εισιτηρίων από 7 έως 13 ευρώ, ποσό που δεν προτιμά να δώσει εύκολα ένας καταναλωτής σε σχέση με το μεμονωμένο εισιτήριο των 1,40 ευρώ που μπορεί να προμηθευτεί στα εκδοτήρια.

Θέμα προσαρμογής

Σύμφωνα με τον κ.Βασίλη τα βιβλία «Είναι για εμάς ένας τρόπος επιβίωσης».

Τα βιβλία σε αντίθεση με τα καπνικά ή ψιλικά είδη δεν συνοδεύονται από την υπερβολική φορολογία. «Το κέρδος που μπορεί να αποφέρουν είναι της τάξεως του 20-30%, σίγουρα μεγαλύτερο από αυτό των τσιγάρων, του τύπου ή των καρτών που έχει σχεδόν εκμηδενιστεί», σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης.  

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, τα βιβλία αποτέλεσαν μια λύση μαζί με διάφορα άλλα προϊόντα, όπως αξεσουάρ για τον καπνιστή «Οι περιπτεράδες φέρνουν «ψιλολόγια», κομπολόγια, αναπτήρες, ακόμα και εποχιακά είδη. Το θέμα είναι ο περιπτεράς να είναι δραστήριος, να αντιλαμβάνεται τι κυκλοφορεί στην αγορά και τι φέρνει η επικαιρότητα», σχολίασε ο κ.Μάλλιος και πρόσθεσε ότι το περίπτερο από τη φύση του έχει δημιουργηθεί για να «προσαρμόζεται».

Η δυνατότητα προσαρμογής βασίζεται στο γεγονός ότι το περίπτερο μπορεί να πουλάει ποικιλία προϊόντων φτάνει να τηρούνται οι νομικές και τοπικές προϋποθέσεις.

Ανάλογα με την περιοχή κάθε περίπτερο προσαρμόζεται και φέρνει προϊόντα που «σηκώνει» η αγορά. «Άλλοτε αυτό πετυχαίνει και άλλοτε όχι» όπως επισήμαναν στο Reporter οι περιπτεράδες στην περιοχή της Ακαδημίας. Ίσως, αυτός να είναι και ένας ακόμη λόγος που τα περίπτερα τοποθέτησαν στα ράφια βιβλία και όχι κάποιο άλλο προϊόν. Η Ακαδημίας και το κέντρο γενικότερα φημίζεται για τις σχολές, την Εθνική Βιβλιοθήκη και το πλήθος βιβλιοπωλείων και παλαιοβιβλιοπωλείων που στεγάζονται στην περιοχή με αποτέλεσμα να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού.

Ποιος αναζητά βιβλία από τα περίπτερα

«Ο κόσμος διαβάζει αν έχει την οικονομική δυνατότητα» σημειώνει  ο κ. Αντώνης που πουλάει βιβλία 23 χρόνια στο κέντρο της Αθήνας, κάτι που υποδηλώνει ότι η αγορά του βιβλίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την τσέπη των καταναλωτών. Για το λόγο αυτό και τα περίπτερα, προμηθεύονται φθηνά βιβλία και τα πουλούν σε τόσο χαμηλές τιμές, από 1 έως 10 ευρώ στις περισσότερες των περιπτώσεων.

«Μαζεύουμε επιλεκτικά κάποια βιβλία που απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό» δηλώνει ο κ. Βασίλης μιλώντας στο Reporter. «Το κοινό μας είναι 40 και άνω κυρίως, συλλέκτες βιβλίων ή κυρίες που διαβάζουν μυθιστορήματα και λογοτεχνία. Μπορεί να έρθει και κανένας φοιτητής αλλά σε μικρότερη συχνότητα. Αν περιμένει κάποιος μπορεί να του βρω αυτό που ψάχνει και σε χαμηλή τιμή», προσθέτει ο Παναγιώτης.

Οι αναγνώστες δεν κάνουν διακρίσεις, είτε είναι συλλέκτες, είτε άνθρωποι που τους αρέσει να διαβάζουν θα αναζητήσουν το βιβλίο και στο περίπτερο και πόσο μάλλον όταν μπορούν να το βρουν σε χαμηλότερη τιμή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επισκέπτονται και τα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία. Αρκεί να σταθεί κανείς για λίγα λεπτά σε ένα περίπτερο του κέντρου και θα ανακαλύψει ότι μικρόκοσμοι του βιβλίου στοιβάζονται κάτω από τις τέντες των περιπτέρων με τους περαστικούς να σταματούν, να τους εξερευνούν και να αγοράζουν όταν ανακαλύπτουν κάτι που τους ενδιαφέρει.

Χαρά Κάνδηλα

Πηγή: reporter.gr

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Προηγούμενο θέμα

Προσθήκη σχολίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman